Pages

Wednesday, December 10, 2008

SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA

Salam semua,

SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILADHA.

kami semua raya kat Kuching je macam tahun-tahun sebelum ni. Lagipun tak dan rasanya nak balik kampung sebab dah sarat dah ni. Takut pulak nak naik flight dah ujung-ujung ni dan mesti diorang tak bagi aku naik sebab takut beranak kat dalam flight.

Dalam pada tunggu hari ni, sempatlah jugak aku memikirkan juadah untuk hari raya ni. Aku tukar-tukar resepi dengan Ain, kawan perantau di KK. Dia buat Nasi Minyak resepi aku, aku buat Nasi Ayam resepi dia. Lepas tu aku ada buat Muffin Milo Kukus (resepi Yati) dan Dadih Durian + sweet corn (resepi aku).


2 hari sebelumnya aku try test buat, memang marbelesslah resepi Ain ni. Sampai ke hari raya, aku buat 2 periuk nasi. Clear!! Bagi-bagi untuk 6 rumah dan makan untuk tetamu dan keluarga di sini (kami lah). Thanks to ina, susah-susah je antar juadah raya ke rumah aku. Ada Kek Coklat Kukus, ketupat pulut daun palas (belasah je namanya! hihi - kelongsong ketupat tapi guna daun palas, diisi dengan beras pulut biasa atau beras pulut merah, direbus setengah masak dengan air mula2 kemudian direbus dengan santan pula) dan kuah kacang... sedaplah jugak sesekali pekena makanan sini. Jiran-jiran pun ada yang menghantar makanan macam nasi minyak, lemang, ketupat, nasi carrot, lauk kurma ayam, kari ayam dan kari daging.

Ketupat pulut daun palas

Jom layan resepi...

RESEPI: NASI AYAM
BAHAN-BAHANNYA:
Stok Ayam
Ayam
Sedikit halia (diblend)
2 ulas bawang putih (diblend)
5 ulas bawang kecil (diblend)
1 kiub stok ayam

1) Rebus ayam bersama bahan yang diblend tadi dan kiub. Rebus sehingga masak.

Ayam perapan
Ayam rebusan
Kicap manis
Sos tiram
Madu
Jintan manis

1) Perap ngan kicap manis, sos tiram, madu dan jintan manis..agak-agak la..simpan dlm peti n goreng (ayam lebih sedap kalu perap lama).

Sup
5 ulas bawang kecil
2 ulas bawang putih
Sedikit halia
Rempah 4 beradik (Kayu manis, bunga lawang, buah pelaga, bunga cengkih)
Kiub stok ayam
Air rebusan ayam
Kaki ayam

1) Tumis bawang merah, bawang putih, halia, rempah 4 bradik hingga wangi.
2) Masukkan air dan kiub serta lebihan air rebusan tadi
3) Nak lagi sedap masukkan kaki ayam dia rasa lemak sikit

Sambal
Tomato
Sos cili
Lada hidup
Gula
Garam
Cuka sikit
2 ulas bawang putih

1) Blend semua - tomato, sos cili, lada hidup, gula, garam, cuka sikit, bawang putih
2) Masak jap atas dapur
Kicap
Kicap pekat
Kicap manis
Sup
1 ulas bawang putih (diketuk)

1) Kicap pekat, kicap manis campur ngan sup dan bawang putih dan masak hingga pekat
(jgn manis jgn masin dah)

Nasi
Sedikit halia (dimayang)
2 ulas bawang putih (dimayang)
5 ulas bawang kecil (dimayang)
1 labu bawang besar (dipotong bulat)
1 sudu marjerin
Beras - dibasuh dan ditos hingga kering
Air rebusan (kalau beras 6 pot - air 8 pot - lebihkan 2 pot air)
3 lai daun pandan - untuk menaikkan bau
Lemak ayam
Sedikit pewarna kuning

1) Halia, bawang putih, bawang merah, bawang besar dan daun pandan, tumis ngan majerin.
2) Masukkan beras campurkan ngan air rebusan (nak lagi lemak boh lemak ayam dalam nasi)
3) Agak-agak dah nak masak, masukkan pewarna kuning dan gaulkan sebentar.

RESEPI: MUFFIN MILO KUKUS
BAHAN-BAHANNYA:
Bahan A
2 1/2 cawan tepung gandum
1/2 cawan milo
1/2 cawan gula
2 s/k soda bikarbonat
1/2 s/k garam

Tambahan...
1/2 s/k serbuk penaik
1/4 cawan bancuhan kopi yg dah ditapis ( utk bg colour sikit - tak boh sbb xde kopi kat umah)

Bahan B
1 cawan susu cair
1 cawan minyak
1 cawan air panas
1 s/k esen vanilla
CARA-CARANYA
1) Panaskan kukusan dan sapu acuan apam dgn planta.
2) Ayakkan tepung, masukkan serbuk milo, soda bikarbonate & serbuk penaik.
3) Gaulkan semua bahan A supaya sebati.
4) Masukkan bahan B dan gaulkan rata supaya sebati.
5) Masukkan adunan dalam acuan yg telah disapu planta/dan kukuskan selama 25 minit dengan api yg sederhana.
6) Angkat dan hidangkan.

DAH SIAP!! SELAMAT MENCUBA

5 comments:

Ainazli said...

Cehhhh wahhhh..promote lebih nampak..pasni kita bolehla join bukak kedai nasi ayam/nasi minyak..anyway nasi minyak aii pun sodappppppppppp..upernyer senang je nak buat nasi minyak nie.ok nanti kita tukar2 resepi lagi.

Suhaiza Sa'at said...

heheheh... best tukar2 resepi ni... kalo menjadilah, kalo tak, mmg tak display... hahaahahh

ecah said...

wahhhhhhh..

selamat hari raya haji..

sedapnya nasi ayammmm...

aku ni buhsan sbb laki aku ni tak berapa mkn sgt..die mkn kari dan sambal je..pastu ko taula org utara...tak nak mencuba makanan lain.pastu mlm dah takut nak mkn sbb sedara die ckp die gemuk..nak diet la plak..aduiii..

noore said...

meriahnye raya aji ko ai....mknn pon meriah..xpe,nnti pantang x dpt rasa...skrglah masanye =)

Suhaiza Sa'at said...

ala cah, laki aku pun bukannya makan makanan pelik2... asal aku yang masak pastu kena tekak dia, luluslah tu. heheheh

tul tu nor, karang pantang telan air liur je aku... heheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...