Pages

Wednesday, June 11, 2008

Bubur Lambuk Terengganu

Assalamualaikum,

dah lama tak tulis resepi kat sini. Bukan takde resepi baru yang dicuba tapi malas nak update. Sebab nak update kena ada gamabr sekali. Tang ambil gambar tu yang tak boleh tahan sebab makanan sedia menanti untuk di ngapp... heheh. Oklah, hari ni aku rajin nak masak Bubur Lambuk Terengganu. Mak mertua aku cuma buat sekali je seumur hidup aku jadi menantu dia. Ada sekali tu aku mintak dia buatkan lagi, tapi tak cukup bahan... tak buatlah dia. Resepi ni aku cari kat internet dan tanya kawan-kawan yang asal Tranung sana. Gambar, pure aku punya. Baru lepas masak ni, berasap lagi tu.


Resepi: Bubur Lambuk Terengganu

Bahan-bahannya:
1 pot beras (air secukupnya untuk menjadi bubur)
1 cawan santan
3 ekor ikan kembung (direbus dan diambil isinya - ditumbuk)
3 ulas bawang kecil (ditumbuk)
2 ulas bawang putih (ditumbuk)
1 sudu lada hitam (ditumbuk halus)
1 sudu kerisik
ulam raja, pucuk paku, daun kesum (dimayang), daun kunyit (dimayang) - pucuk midin takde kat sini
garam kasar secukup rasa

Cara-caranya:
1) Rebus beras hingga menjadi bubur (hingga menjadi nasi yang kembang)
2) Masukkan bahan yang ditumbuk, biarkan reneh
3) Masukkan kerisik, santan, garam
4) Masukkan ulam-ulaman dan rasa.
5) Sedia dihidang ketika panas.

*1 pot ni untuk seorang makan yang kelaparan (haku ler tuh!!), tapi adalah baki sikit je.

Selamat Mencuba!

2 comments:

Anonymous said...

salam...kak Ai, bubur lambuk ni kalo letak budu sikit baru bertambah mengancam rasanya...sedapnya....

Suhaiza Sa'at said...

salam sarah,

oyeke... tertinggallah budu tu... ehhhe... banyak ke nak masukkan? boleh buat lagi ni... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...