Pages

Thursday, February 11, 2010

Tart Telur

Bismillah...

di suatu petang yang hening, setelah memikirkan apa yang hendak dimakan di petang hari, aku selak-selak buku resepi makanan anak pintar Pa&Ma. Belek punya belek, ada yang menarik pandangan tekak aku. Tart telur (makanan berkhasiat gak ni). Maka, korek-korek almari dapur, ada semua bahan. So, mulalah operasi menguli dan membuat filling, ikut dlm buku sejibik sejibon nih.



Bahan A:
100gm tepung gandum
70gm mentega (aku guna Butter Cup)
30gm gula halus (beli yg dah siap, kalo dah abis, kisar sendiri)
3-4 sudu Air masak

Bahan B:
3 biji telur
200ml susu (aku guna susu cair)
150gm gula halus
1 sudu kecil esen vanilla

Cara-caranya:

1) Doh tart: campur semua tepung, mentega dan gula halus sehingga sebati, kemudian masukkan air sedikit demi sedikit, uli perlahan-lahan sehingga adunan menjadi lembut. Bila dah cukup lembut, masuk sedikit doh dalam acuan bunga yang bersesuaian dan buatkan lubang di tengah-tengah doh seperti bentuk mangkuk utk diisikan dgn bahan B nanti.

2) Filling/Isi tart: Campurkan ke semua bahan B menggunakan mixer atau pemukul telur. Setelah kembang, tuang ke dalam doh yang telah di sediakan. Bakar dlm suhu 170 darjah celcius selama 20 min atau filling betul2 masak.


Tu resepi basic yang aku ikut. Pastu search kat tenet, kekdah lain plak (koje berlambak2 ni... buat koje lain plak dia... huh!)... Jumpa resepi doh yang lain plak. Ada yang bakar doh dulu baru masuk filling, ada yang kena cucuk dgn garfu dulu baru bakar. So, try lagi. Memandangkan filling ada sengah botol mayonis beso tu lagi, maka buatlah lagi tartnya. Jumpa yang Mat Gebu punya.


BAHAN UNTUK PASTRI MANIS
200 g mentega
100 g gula aising
1/2 camca teh esen vanilla
1 biji telur gred A
420 g tepung gandum*
1 camca besar susu tepung*(*disatukan dan gaul rata)

UNTUK PASTRI MANIS :-
1) Putar mentega, esen vanilla dan gula hingga rata (tak payah kembang),
2) Masukkan telur dan putar sekejap, perlahankan speed,
3) Masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis dan adunan menjadi doh.
4) Bulat2kan, tutup dengan plastic wrapper, rehatkan sebentar.
5) **Pastu, masuk sedikit doh dalam acuan bunga yang bersesuaian dan buatkan lubang di tengah-tengah doh seperti bentuk mangkuk dan cucuk dgn garfu sket dan bakar dlm suhu 170 darjah celcius selama 10 min, kemudian masukkan filling dan bakar lagi 20 min atau sehingga masak kuning berkilat.

**utk tart telur

so pasni kalau ada orang nak order, bolehlah dipersilakan. RM0.60 sahaja sebiji. :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...