Pages

Wednesday, December 16, 2009

Infection ~ hoh!

Bismillah...

last week masa semua orang dah baik dari demam dan segala virus, aku dapat sihat sehari je. Kenapa? sebab B mula sakit, belah kanan. Bila dah start sakit, mulalah rasa macam nak demam dan akhirnya demam jugak 2 hari. Hari pertama sakit, memang berdenyut-denyut. Bila picit dengan jari, mula keluar air nanah dalam 1 lubang. Sah! infection lagi. Actually, ni kali ke2 kena. Firstime dulu masa Sara 3-4 bulan. Malam tu terus gi klinik.

Dr. Sapiah cek. Berkerut kening dia. Aku releks je. Siap dia cakap, "saya tak suka betul keadaan macam ni"... huh. Nak wat cemane doc, dah kena. Lepas tu dia barulah terangkan dengan detail keadaan yang aku hadapi ni.

Doc: Infection. Sebab tu terjadinya bisul ni. Lepas ni, kena pantau 5 hari, sy bagi antibiotik dan ubat sapu. Kalau tak surut, sy buat scanning dan buat laser atau mamogram.

Aku: Err... cemane kena infection ye doc? ke sebab selalu kena gigit? Sara sekarang memang dah kuat menggigit.

Doc: See. Walaupun tak luka berdarah tapi sebab selalu gigit, boleh jadi bisul tu.

Aku: Doc, ada kemungkinan terjadinya kanser? risau gak ni

Doc: Eh, takdelah. Ni takde kaitan dengan kanser sebab benda ni boleh surut dan hilang. Dulu u pernah kena dan sekarang kena lagi, bukan sbb benda yg lepas tu tak surut habis tapi dia jadi yang baru.

Aku: Errr... betul kot doc. Walaupun kena kat B kanan, tapi dulu belah bawah. Ni belah tepi kanan.

Doc: So lepas ni u jangan bagi B tu kat Sara, perah dan buang je ye.

Aku: Ye ke doc... mmm (sedih sebenarnya nak kena pam dan buang tu)

Hasil perahan - tompok2 warna kuning tu yg nanah bisul, lain2 putih (Klik gambar untuk lihat lebih jelas)


Makanya, mulalah operasi memerah. Tengok pam getah yang ada dah lose getahnya. Tghari soh abang balik beli pam sebab dah mula membengkak sebab dari malam tak bagi ke Sara. Cari punya cari, abang dapat pam ni je,



RM38 harga kat sini. Harga kat sem lagi murah rasanya. 1 pakej ada breastpump dan 1 botol susu pendek. Aku dapat perah dalam 3/4 mug. Tak nak sukat ikut oz sebab nanti frust tengok susu banyak kena buang. Lepas perah, aku buang kat sinki terus.

So conclusionnya, jagalah B kita elok-elok. Kalau rasa-rasa anak dah mula menggigit, cari kaedah lain supaya dia tak kerap menggigit. Lepas dah sihat tu, aku guna kaedah cepat-cepat masukkan jari aku kalau dia sedang menggigit.

Tengoklah tukang geget ni. Sabtu ni baru setahun, gigi dah 5 batang (atas 3, bwh 2). Mana tak meraung ummi dia kalau sekali kena geget ~huh!

5 comments:

noore said...

emm...mmg le dasat kene gigit ai..aku sib baik je arman x nyusu dah tp kene gigit kat tgn pun terkoyak kulit ni...fuhhh

Suhaiza Sa'at said...

hahhah. tu mesti dah gigit paling kecik, pastu dia tarik ek... sib baik tak berdarah. heheh

queen_ann81 said...

Alahai Su...Inilah satu contoh Ibu Mithali.Barayor gak mate aku mmbacenyer.

Ummi Shira (AshAnas) said...

salam, sy br je kena puting ade mcm bisul bernanah ni... sy br baik demam ni, lps dh baik br perasan nipple de nanah kecik je la... memule ingat sakit sbb anak mengigit (dia br je tumbuh gigi) tp upenye ada bnda lain. awk trus gi jmpa doc ke?

Suhaiza Sa'at said...

hasni, ko tak experience mcm ni ke? untung ko. heheh

AshAnas, salam perkenalan, mmg sy tiap kali kena mcm ni, terus jumpa doc. tp biasanya doc just advice, cek b sket dan bg ubat sapu je. alhamdulillah, so far lepas sehari demam, dah ok demamnya tapi b tu sakit dekat seminggu gaklah. kena rajin tuam dan urut.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...