Pages

Wednesday, June 27, 2007

Channel 77 Home & Health

Assalamualaikum,

bagus betul rancangan House of Babies, Bringing Home Baby dan Mum's The Word kat channel 77, Discovery Home & Health setiap hari dari jam 1.30 -3.00 petang. Banyak informasi yang aku dapat dalam mendidik anak-anak ni. Pengalaman-pengalaman mereka membuatkan aku teruja nak mengikuti setiap episod.

House of Babies berkisar pengalaman bersalin di Miami Maternity Centre, US yang menyediakan perkhidmatan 3 kaedah bersalin, iaitu water birth, ceaserian and normal delivery. Tapi yang paling glamour adalah water birth. Water Birth adalah kaedah terapi baru dimana mommy dikehendaki masuk ke dalam bath tub bulat khas untuk bersalin. Daddy duduk belakang mommy sebagai support. Midwife and nurse ready kat depan. Other relatives nak join tengok pun boleh, siap boleh rakam. Macam-macam episod bersalin aku tengok. Ada mommy ni 9 jam duduk dalam bath tub tu, barulah baby keluar. Ada pulak yang baby dah keluar kepala tapi badan refuse nak keluar. Apalagi, midwife and the others cepat-cepat angkat ke katil bersebelahan dengan bath tub tadi dan teruskan proses bersalin dengan secara normal. Ada lagi, yang mommy ni menjerit-jerit nak beranak. Kalau orang Islam, aku percaya tak de yang menjerit-jerit macam ni.

Ini semua dia tunjuk real life punya. Dalam asyik menonton, confius gak aku, baby boleh ke keluar-keluar dari perut mommy, terus masuk ke air? tapi midwife tu cakap, selagi oksigen yang dibekalkan melalui tali pusat tak diputuskan, baby boleh survive (maaf kalau silap!). Lagipun lepas birth tu, keluar-keluar je terus letak kat dada mommy. Maksudnya tak payah mandikan baby tu pun takpe sebab dia dah melalui air. Bilas sikit-sikit je. Tapi memang aku terujalah cara ni sebab memang tak terfikir pun nak bersalin dalam air! Lepas mommy dibersihkan, daddy akan mengapungkan baby dalam bath tub tadi... daddy pegang kepala sahaja dan baby akan terapung di air. Kita nak masukkan anak kita kat kolam pun tunggu besar sikit. Yelah, kat sini kalau nak kolam private, buat sendiri kat rumahlah... heheheh.

Bringing Home Baby pula berkisar tentang pengalaman baby pulang ke rumah buat pertama kalinya. Ada ramai saudara tunggu di rumah. Parents, in law, brother, sister, niece, grandpa, grandma, friends. Seronok time ni, terharu pun ada. First time mom and dad memang touching. Ada daddy yang sanggup bangun malam dan tukar lampin anak. Ada yang bawa balik baby kembar yang kat rumah abang dan kakaknya tunggu. Si abang berumur 6 tahun, si kakak berumur 2 tahun lebih dan kembar adalah perempuan dan lelaki! Amazing bila suami sendiri yang jaga and of course ada mak yang membantu. Yelah, suami dia ada office yang selang beberapa langkah je dari pintu rumah. Sebenarnya si suami ada bisnes online dari rumah. Sekejap-sekejap boleh balik tengokkan anak-anaknya. Si kakak pulak asyiklah nak menempek kat mommy. Kesian aku tengok mommynya sebab takde masa berehat, sekali breastfeed dua-dua babynya.

Ada couple lain, daddy terpaksa tinggalkan mommy and baby di rumah dengan mak sebab ada training bola! sehari boleh balik jenguk rumah sekejap je and then pergi training balik. Aduilah. The latest case, couple ni dah 18 tahun tak dapat anak sampai kena sisih dari famili. Then lepas bersalin dan bawa baby balik pun famili tak sambut. Semua husband and wife ni yang urus. Kesian tengok. Kalau orang melayu kita, lepas-lepas bersalin ni memang takde buat kerja lain, menyusukan je. Ini mommy nilah yang uruskan anak dia sambil berdiri semua. Daddy basuh baju, sediakan makanan.

Mum's The Word pula, berkisar masalah anak-anak yang kita rasa dah buntu memikirkan jalan keluarnya. Setelah mengadu permasalahan anak kepada 2 orang kaunselor dan mereka memberi kaedah penyelesaian, mereka memberi 7 hari kepada ibubapa untuk melatih anak-anak. Antara kes-kesnya adalah:

1) Anak susah buang air di tandas
- anak: 2 tahun setengah, perempuan
- penyelesaiannya: bagi 2 jenis mangkuk tandas plastik, iaitu jenis mangkuk dan jenis duduk. Anak ni mengambil masa hampir 3 hari untuk berani duduk! selang sehari dia dah berani membuang di mangkuk yang disediakan. A week later, anak tersebut dah takde masalah dalam menggunakan toilet bowl di toilet. Good job!

2) Melatih anak menyusu badan
- anak: 4 bulan, lelaki
- penyelesaian: hendaklah meletakkan air masak dan telefon di tempat di mana kita hendak menyusukan, setiap 4 jam sekali hendaklah breastfeed. A week later, anak tiada masalah dalam menyusu badan.

3) Melatih anak tertib makan yang betul
- anak: setahun lebih, lelaki
- penyelesaian: meletak meja, kerusi dan peralatan makan yang berwarna warni. Hidangan juga penting dalam melatih anak untuk makan dengan betul. Selain berwarna warni, sedap juga memainkan peranan.

4) Berhenti menyusu badan
- anak: 2 tahun lebih, perempuan
- penyelesaian: First, asingkan tempat tidur. Kemudian, alihkan perhatian anak ketika dia mula minta untuk menyusu. Then, pakai baju panjang (reasonable sebab ada alasan susah nak buka baju... hihii). Dedahkan dia kepada susu yang berperisa coklat dan strawberi.

5) Asingkan tempat tidur
- anak: 3-4 tahun, lelaki
- penyelesaian: sediakan katilnya sendiri di sebuah bilik yang dihias cantik. Jam 10 malam temankan dia untuk tidur di biliknya sendiri. Anak tu kul 11 dah bangun dan cari ibunya. Ibunya teman balik tidur kat bilik dia. Kul 2 dia bangun lagi, kali ni ibunya malas nak hantar ke biliknya, maka tidurlah anak tu dibilik ibunya. Malam ke 2 dan ke 3, perkara yang sama berlaku. Malam seterusnya kurang terjaga. A week later, anak tersebut selamat di biliknya sendiri. Good boy!

6) Anak berebut mainan dan saling pukul memukul
- anak: setahun, kembar lelaki & perempuan
- penyelesaian: beri baby cot untuk salah seorang anak. Kiranya main asing-asinglah. Kurang sikit kena pukul yang perempuannya.

7) Anak tak mahu kongsi mainan
- anak: setahun setengah, lelaki
- penyelesaian: ibu memantau anak bermain sambil memegang timer. Kalau timer tu dah berbunyi, katakan pada anak, sekarang giliran anak lain bermain pula. A week later, memang dia dah boleh sharing the toys!

8) Anak susah dimandikan dan pakai baju
- anak: hampir 2 tahun, perempuan
- penyelesaian: sebelum ini, ibu meletakkan anak di bath tub sambil anak bermain itik plastik dan mainan lain. Bila tiba waktu mandi, ibu akan mandikan menggunakan shower. Masa inilah anak menangis tak mau mandi. Masa pakai diapers dan baju memang tak reti diam. Kaunselor menyarankan supaya ibu menggunakan gayung/cawan plastik untuk mandi dan span untuk mencuci rambut anak. Memang anak tu tak nangislah, malah cuba untuk mandi sendiri. Dan ketika pakaikan diapers dan baju, berikan dia sesuatu bentuk yang dia memang nak pegang, contoh berus gigi, purse dsb. A week later, ibu dah takde masalah.

9) Anak menangis ketika di dalam troli membeli belah (tantrum)
- anak: 2 tahun lebih, lelaki
- penyelesaian: ketika membeli belah, bekalkan makanan dan minuman kesukaannya. Sebelum ni, bapa tersebut mengambil masa hampir 2 jam untuk membeli belah tetapi selepas menggunakan kaedah ni, 20 min sahaja digunakan. Good job!

10) Anak susah nak pakai baju
- anak: 2 tahun lebih, lelaki
- penyelesaian: hadapkan anak ke arah cermin supaya dia nampak keadaan dirinya yang belum sempurna pakaiannya.


Banyak benda yang aku perhati kat rumah mat saleh ni. Antara yang best adalah baby diwajibkan duduk di car seat walaupun berusia sehari; setiap kali nak breasfeeding, ibu duduk di kerusi goyang dan disokong dengan bantal khas; kitchen cabinetnya nampak kemas je; taman bunga sekitar rumah cantik sangat-sangat dan suasana yang takde kat sini.

Ada pulak perkara yang aku rasa tak elok dibuat mat saleh ni, antaranya anjing main sekali ngan baby sambil dibiarkan anjing tu jilat-jilat tangan anaknya; bila nak sendawakan baby, diorang ni main tepuk kuat-kuat, seeloknya sapu belakang baby dari bawah ke atas (it works! petua ni kawan cina masa menunggu kat klinik bagitau); diorang kalau marah anak memang direct punya walaupun baby.


Itu sahaja buat kali ni, next time aku tambah lagi... it takes time to draft this info, gangguan masa & gangguan anak memang membataskan. Semoga bermanfaat buat semua.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...