Pages

Wednesday, July 14, 2010

Pap Smear Test

Bismillah

Ingat lagi entry ini? last Friday aku kena lagi. b kanan juga. bisul lg katanya. 3 kali sejak kelahiran Sara ni. risau pun ada. bila bagitau mak, mak suruh scan, takut ada apa-apa katanya.

demam dari petang jumaat sampailah ke petang ahad. hari sabtu full day abang jadi housewife. dah macam ibu tunggal bela 4 org anak dia kata. hahha. sian. baru tau susahnya jadi housewife ni. thanks abang. aku cakap, "bestkan demam. ada orang jaga makan minum semua. hehhe". gelak je abang dengar.

semalam, isnin, aku pegi lagi ke klinik. periksa susulan. doktor kata dah ok. dah surut. aku pun rasa dah baik sepenuhnya. lagi satu aku buat pap smear. first time buat. memang mencabar betul jadi doktor ni kan. result akan diberitahu seminggu kemudian.

ini fakta mengenai Pap Smear Test.

- ujian ni kena amik setahun sekali, Dr Azizah cakap
- amik test setelah suci dari period
- ujian di ambil dalam keadaan baring, tarik nafas dan releks, doktor memasukkan 'playar mulut itik' di bawah, sel diambil di ruang dinding tepi
- result diberi seminggu kemudian
- test ini untuk mengesan barah pangkal rahim (kanser serviks) pada peringkat awal. Rawatan yang mudah pada peringkat ini boleh membawa penyembuhan sepenuhnya.*
- ujian yang mudah dan tidak menyebabkan sebarang kesakitan*
*rujuk http://ms.wikipedia.org/wiki/Ujian_lumuran_Pap



Kaedah mengambil sampel, memasukkan playar mulut itik.

1) setelah memasukkan playar mulut itik, sampel di ambil menggunakan alat khas
2) doktor mengikis sedikit tepi dinding secara pusing-pusing (tak sakit pun)
3) sampel dah dapat, doktor letak kat slaid yg di sediakan
4) alat khas dibuang dgn alat khas jugak
AMACAM? ADA BRAN?


insyaAllah, takde apalah. hehehhe

2 comments:

noore said...

ai,aku mmg dh wat...aku rasa dh 3x,b4 pregnt arman,pas bsalin arman & pas bsalin riyaz

Suhaiza Sa'at said...

wah, bagusnya ko. aku pestime. heehe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...