Pages

Saturday, March 08, 2008

Ayat- Ayat Cinta the review

Assalamualaikum semua,

semoga mendapat barokah dari Allah SWT. Fuh, capek sekali untuk menghabiskan novel sebanyak 510 muka surat ni! sebelum ini aku tidak berkesempatan untuk membacanya, padahal movienya sudah didownload sejak awal bulan ini... dek kerana tidak mahu melepaskan babak-babak di dalam novel, maka saya menghabiskan dulu pembacaan sebelum menonton... ternyata pengisian di dalam filem tidak 100% sama di dalam novel... ada yang dibuat dahulu (tidak ikut flow jalan cerita di novel) dan ada yang tidak sepatutnya berlaku dimainkan di movie...

saya banyak ketawa tika membaca di awal novel (sampai aidi datang bertanyakan kenapa!), serius di pertengahan dan mata yang berkaca di penghujungnya... tetapi ketika menonton, saya sedikit ketawa di awalnya, serius di pertengahannya dan marah serta sedih di akhirannya... kenapa? kerana babak Maria tidak seperti yang sepatutnya... saya jadi penasaran mahu melihat gambaran Syurga yang dimimpi Maria ketika dia koma dan tiada pengucapan kalimah Syahadah!

Fahri di dalam novel sangat sempurna... perilakunya, keyakinannya, kata-katanya. Saya yakin, pasti diluar sana cemburu akan kesempurnaan Fahri. Masih ada lagikah insan seperti dia dimuka bumi ini? Terasa kerdil diri ini berbanding dia. Banyak lagi yang kurang dalam diri ini. Tepat sekali untuk mengatakan novel ini adalah novel pembangun jiwa. Dan di dalam movie, gambaran Fahri adalah benar.

Sebenarnya banyak babak dalam novel yang tidak difilemkan yang saya kepingin lihat... antara lain:

- tiada Yoesof dan Tuan Boutros?
- saat Fahri dan rakan-rakannya mengejutkan Madame Nahed dan Yoesof (sudah terbayang betapa terharunya Maria)
- tiada babak Fahri di rumah sakit (saat cemas Saiful meminta pertolongan dari keluarga Tuan Boutros)
- keindahan flat Fahri & Aisha yang menghadap Sungai Nil ketika duduk berduaan di balkoni (barangkali sulit untuk menemukan flat itu - di Holiday Inn, Kuching bisa kok!)
- cerita-ceriti Fahri bersama rakan-rakan di dalam sel ketika penahanannya dan banyak lagi...

kalau boleh satu persatu babak di novel mau dimoviekan... (barangkali sulit untuk penerbit melakukannya)... mungkin menyusul AAC the series! syiapa tau!

Apa-apapun, saya bagi 9/10 untuk AAC The Movie ini. Semoga terhibur semuanya. (sambil mendengar OST AAC dendangan Rossa)

2 comments:

noore said...

wah,menarik sungguh citer yg ko pomot ni..lgpun dah lama aku x baca novel...kalau baca,kompem x wat keje lain dah,enggak bisa diganggu dong..=)

Suhaiza Sa'at said...

ala nor, aku yang anak 2 ni boleh habiskan novel... ko lagi takde sapa yang ganggu... karang dah beranak nanti, lagilah delay je nak baca... hehehhe

ko sihat tak? tengah cuti sekolah ni, lepak2 kat rumahlah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...